SLIMME CONTENT VOOR KLANTBEHOUD

Een vraag die veel bedrijven bezig houdt: hoe behouden we onze klanten? Churn - het klantverloop - is een van de grootste uitdagingen voor merken vandaag. Consumenten zijn kritisch en hebben meer keus dan ooit. Er is niet één enkele oplossing om klanten te binden; als merk draai je aan verschillende knoppen om je klanten happy te houden.

Bij Ping Media beginnen we toch altijd met één antwoord: klantbehoud begint bij het klant worden! Hoe duidelijker en effectiever de eerste stap is van je klantreis, des te hoger de klanttevredenheid in je hele customer journey. Daarom creëren wij voor veel merken meetbaar effectieve videocontent voor de eerste stap van je klant, in de vorm van een persoonlijke onboarding video. 


DE CONTENT-CHECKLIST OM CHURN TE VERLAGEN

Je churn verminderen? Ping Media maakt slimme content voor klantbehoud. En we hebben veel succesvolle cases met bewezen effect. Voor iedere stap in je customer journey. 

1. Verwachtingsmanagement

Klantbehoud begint op dag 1. Heeft een klant gekozen voor jouw merk? Bevestig dan altijd dat hij een goede keuze heeft gemaakt. Vertel hem direct wat hij nu kan verwachten en waarom hij de beste keuze heeft gemaakt. Wat is de levertijd? Wat doe jij voor de klant en wat moet hij zelf doen? Hoe installeer je het product? Wat kan een klant allemaal met jouw product?

Met een persoonlijke onboarding-video weet iedere nieuwe klant in 90 seconden precies wat hij kan verwachten. Of kies voor een interactieve video waarmee klanten direct kunnen doorklikken naar hun digitale Mijn-omgeving. Deze video’s zijn bewezen succesvol, met een geweldige openingsrate, kijktijd en click through rate.

2. Betere uitleg, blijere klanten

Een hogere klanttevredenheid is direct gelinkt aan een lagere churn. Neem daarom je klanten mee in alle mogelijkheden van je product of dienst. Niet met vuistdikke handleidingen, maar door het te laten zien, met aantrekkelijke videocontent.

Bijvoorbeeld met uitlegvideo’s waar je klanten zelf doorheen kunnen klikken. Of met seriematige content om de relatie met je klanten vast te houden. Als je bijvoorbeeld een stoomoven verkoopt, dan is een mailing met recept-video’s een stuk concreter en persoonlijker dan een algemene instructie in de handleiding van je oven. Dit soort content verhoogt de klanttevredenheid, ook na het aankoopmoment.


3. Iedere klantvraag is een kans

Vragen van klanten zijn niet negatief. Integendeel: klanten die zich geholpen voelen, zijn dankbaar en bovengemiddeld tevreden. Zorg dat je daarom antwoord hebt op iedere vraag.

Onderzoek wijst namelijk uit dat klanten het liefst zelf online de oplossing zoeken voor hun probleem. Je online service optimaliseren is daarom essentieel. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van interactieve FAQ’s: een video-stappenplan waarmee de klant snel zelf het relevante antwoord kan vinden.


Bijkomend voordeel: de algoritmes van deze interactieve video’s houden automatisch bij hoe het kijk- en klikgedrag verloopt. Zo zie je altijd welke problemen actueel zijn, op welk punt de meeste kijkers aangeven dat hun probleem is opgelost, en kun je zien welke FAQ’s toe zijn aan een update.


4. Einde contract? Neem je klant bij de hand

Loopt een contract af? Dan kun je natuurlijk je adem inhouden en duimen dat de klant blijft. Maar in de transparante online wereld is er eigenlijk maar één duurzame strategie: neem je klant bij de hand.

Ping Media is expert in persoonlijke retentie-content. Een video per e-mail, met een persoonlijke aanbieding gebaseerd op het gebruik van van die ene klant. Met deze content op maat doe je je klant direct  een relevant aanbod. Een goedkoper abonnement, een specifieke mobiele telefoon. Met een interactieve video kan de klant bovendien direct klikken en bestellen. Instant satisfaction - voor je merk én voor je klant. In zo’n video voor een van onze opdrachtgevers klikte maar liefst 41% van de kijkers direct op de bestel-knop. Niet slecht, toch?



Meer weten over video voor klantbehoud? We vertellen er graag meer over. Bel ons direct op 033 - 46 21 390. Of neem contact op via ons contactformulier.